Leasing vs wynajem długoterminowy
Obok leasingu klasycznego, wynajem długoterminowy to jedna z najpopularniejszych metod finansowania nowego samochodu kupowanego na firmę. W tym artykule przedstawię porównanie obu produktów finansowych oraz wyjaśnię dlaczego sam zdecydowałem się na wynajem.
UWAGA! Ten artykuł NIE JEST sponsorowany. Zapraszam do lektury 🙂
Czym jest wynajem długoterminowy?
Wynajem długoterminowy to także typ leasingu. Co zatem odróżnia go od klasycznego leasingu na nowy samochód? Najistotniejszą różnicą jest wartość końcowa, za którą możemy wykupić samochód po zakończeniu okresu leasingu. W przypadku wynajmu długoterminowego, wartość końcowa często sięga nawet 50% wartości początkowej samochodu (dla wynajmu na 3 lata) i tym samym jest znacznie wyższa niż dla leasingu klasycznego (tam wartość rezydualna wynosi najczęściej od 1% do 20%).
Z reguły przyjmuje się założenie że klient nie będzie zainteresowany opcją wykupu. W przypadku niektórych umów jest ona zapisana tylko po to, aby spełnić wymóg leasingu operacyjnego (suma opłat przekraczająca wartość przedmiotu) co jeszcze omówię.
Kolejną kwestią jest wpłata własna, która najczęściej wynosi 0%. Z tego powodu ten produkt finansowy nazywa się „wynajmem” – przypomina wynajem auta z wypożyczalni. W efekcie, z każdym kolejnym miesiącem, leasingobiorca pokrywa utratę wartości pojazdu.
Czym jest leasing all inclusive?
Od czasu do czasu, na rynku spotykam się z produktami finansowymi reklamowanymi jako leasing all inclusive. To nic innego jak wynajem długoterminowy, którego rata dodatkowo pokrywa obsługę serwisową.
W zależności od szczegółów oferty, leasing all inclusive może obejmować podstawowe przeglądy w ASO, serwis ogumienia czy nawet tak drobne czynności jak wymianę piór wycieraczek.
Ile trwa wynajem długoterminowy?
Uwaga! Od przyszłego roku, zasady rozliczania rat leasingowych ulegną zmianie. Przeczytaj mój artykuł na ten temat nadchodzących w 2019 roku zmian, aby dowiedzieć się więcej
Żeby możliwe było rozliczanie takiego leasingu na korzystnych warunkach podatkowych (50% lub 100% VAT do odliczenia, reszta w koszty), musi on spełniać kryteria leasingu operacyjnego.
Minimalny okres leasingu operacyjnego to 40% normatywnego okresu amortyzacji samochodu (który wynosi 5 lat). Z tego powodu, najkrótsze oferty wynajmu długoterminowego jakie warto rozpatrywać trwają 24 miesiące. Równie popularne są oferty trwające 3 lata, rzadsze – 4 i 5 lat.
Ile kosztuje wynajem długoterminowy?
Tutaj pozwolę sobie przedstawić kilka przykładów. Osobiście, za dobrą ofertę uważam taki wynajem, który posiada wpłatę własną wynoszącą 0% i ratę miesięczną netto na poziomie 1% ceny katalogowej brutto samochodu i trwa 24 lub 36 miesięcy. W takim przypadku, auto za cenę katalogową 150000 brutto byłoby dostępne za 1500 netto miesięcznie.
Nie zapominajmy że wynajem długoterminowy w zasadzie powinien pokrywać utratę wartości pojazdu. Lubię to nazywać liniową aproksymacją krzywej dewaluacji pojazdu (w przypadku stałej raty miesięcznej) – mina doradców finansowych jest wówczas bezcenna 😉 .
Wspomniana obserwacja niesie za sobą kilka implikacji. Długo wyczekiwany model na samym początku swojej produkcji, dla którego przewiduje się duży popyt na rynku wtórnym może zejść nawet poniżej wspomnianego 1%. Dla kontrastu, uzyskanie zbliżonej oferty na solidnie doposażoną limuzynę segmentu F (na przykład BMW Serii 7) która jest na samym końcu swojej produkcji będzie już znacznie trudniejsze.
Gdzie dostać wynajem długoterminowy na nowy samochód?
Tutaj rozprawimy się z pewnym mitem. Wiele osób uważa że decydując się na wynajem długoterminowy, jesteśmy skazani an ofertę salonu. O ile w przypadku marek posiadających własny bank (np. VW bank), z reguły dostępny jest wynajem długoterminowy jako opcja finansowania, to i tak istnieje wiele marek które po prostu nie oferują takiego finansowania w salonie. Nawet jeśli dana marka oferuje wynajem długoterminowy za pośrednictwem swojego macierzystego banku, i tak może okazać się że istnieją bardziej opłacalne opcje.
W przypadku finansowania przez bank macierzysty marki, bardzo często mamy do czynienia z nienegocjowalną ratą. Po prostu przyjmuje się ustalony procent ceny katalogowej jako ratę. Tak jest na przykład w Audi Perfect Lease.
Istnieje wiele firm leasingowych które oferują wynajem długoterminowy samochodów. Osobiście polecam wynegocjować rabat na samochód w salonie, rozesłać otrzymaną ofertę do kilku leasingodawców z prośbą o przedstawienie kalkulacji wynajmu długoterminowego na interesujących nas zasadach (czas trwania, wpłata własna, pakiet serwisowy) i dopiero na koniec poprosić o kalkulację wynajmu długoterminowego w salonie.
Auto w wynajmie – tylko z salonu czy może do brokera?
Skoro istnieją zewnętrzne firmy leasingowe które oferują wynajem długoterminowy, pojawia się pytanie czy nowe auto musi pochodzić z salonu samochodowego. Odpowiedź jest niejednoznaczna. Wiele firm leasingowych współpracuje z brokerami samochodowymi. Natomiast dość często okazuje się, że najlepsze oferty brokerów nie są kompatybilne z wynajmem długoterminowym – w grę wchodzi wyłącznie leasing klasyczny. Pozwolę sobie przedstawić pewien przykład.
Dość niedawno byłem zainteresowany zakupem nowego BMW serii 5 (G30). Bardzo szybko okazało się że oferta „wynajmu długoterminowego” w BMW na 3 lata była beznadziejna. Dla produktu finansowego BMW Comfort Lease (0% wpłaty własnej, 20kkm limitu, 36mc), rata netto była na żałosnym poziomie 1,55% ceny katalogowej brutto (polecam sprawdzić w konfiguratorze na stronie BMW). Jedyną rozsądną opcją wydawał się być leasing klasyczny. W jego przypadku, można liczyć na rabat wynoszący około 20% od ceny katalogowej (po zaciętych negocjacjach w salonie). Po szybkim rozeznaniu rynku, zauważyłem że brokerzy samochodowi chwalili się rabatem wynoszącym do 30% od ceny katalogowej. Po uwzględnieniu wszystkich kosztów, ta wartość była bliższa 27%. Rozmowy z kilkoma brokerami pokazały, że auta z „dużym rabatem” nie są dostępne do wynajmu długoterminowego – pochodzą z zagranicznej sieci dealerskiej i większość leasingodawców patrzy na nie nieprzychylnie. Jedyne oferty możliwe do wzięcia w wynajem długoterminowy posiadają rabaty rzędu 19% – zbliżone do tych które można otrzymać w polskim salonie.
Podsumowując – na aucie od brokera niewątpliwie można zaoszczędzić, szczególnie w przypadku marek o bardzo „napompowanych” cennikach opcjonalnego wyposażenia. Natomiast jeżeli chcesz wziąć auto w wynajem długoterminowy, łatwiej będzie ro zrobić zamawiając je przez polski salon.
Dlaczego wykup bywa problematyczny?
Wróćmy jeszcze do kwestii wykupu w leasingu klasycznym, gdyż kryje się w niej częsta motywacja skłaniająca przedsiębiorców do wynajmu długoterminowego. Ponownie posłużę się przykładem. Wyobraź sobie że bierzesz w leasing klasyczny auto za 100 000 złotych. Wartość wykupu po trzech latach wynosi 10 000 złotych, jego wartość rynkowa to około 50 000 złotych, a Ty nie chcesz dalej eksploatować tego samochodu. Masz dwie opcje:
Opcja 1: Wykupić samochód na firmę
Jeżeli wykupisz samochód na firmę, przy późniejszej sprzedaży zapłacisz podatek dochodowy od różnicy między ceną sprzedaży a ceną wykupu, pomimo faktu iż znaczną część wartości samochodu spłaciłeś wcześniej w ratach.
Opcja 2: Wykupić samochód na osobę
Jeżeli wykupisz samochód z leasingu jako osoba prywatna, aby uniknąć podatku dochodowego, ze sprzedażą musisz zaczekać pół roku od daty zakupu. Ponadto przez ten czas, samochód nie należy do Twojej firmy i dotychczasowe rozliczanie kosztów eksploatacyjnych jest poważnie utrudnione (kilometrówka + zagadnienie używania auta prywatnego do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej).
Opcji trzeciej (rezygnacja z wykupu auta) nawet nie rozpatruję. Absurdu rezygnacji z wykupu pojazdu o wartości 50 000 złotych za 10 000 złotych nie trzeba tłumaczyć.
W przypadku wynajmu długoterminowego, powyższy problem nas nie interesuje.
Kwestia gwarancji samochodu w leasingu
Nie bez znaczenia jest także gwarancja. Warto mieć na uwadze że w większości marek samochodowych, pełną gwarancję mamy, zgodnie z wymogami prawa unijnego, tylko przez pierwsze 24 miesiące eksploatacji.
Przedłużone gwarancje to najczęściej ubezpieczenia od kosztów serwisowych. W odróżnieniu od pełnej gwarancji, posiadają listę wykluczeń (np. Kia) lub jeszcze gorzej – listę włączeń (np. Volvo; wszystkie elementy pojazdu które nie znajdują się na [skąpej] liście nie są objęte gwarancją).
Jeżeli szczególnie obawiasz się problemów technicznych z samochodem i nie chcesz eksploatować go poza okresem ścisłej gwarancji, wynajem długoterminowy na 24 miesiące wydaje się być dobrym rozwiązaniem.
Leasing klasyczny kontra wynajem długoterminowy – podsumowanie
Skoro omówiliśmy już szczegółowo istotniejsze aspekty wynajmu długoterminowego w kontraście z leasingiem klasycznym, czas na podsumowanie.
Leasing klasyczny – zalety
- z reguły niższa suma opłat (z wykupem)
- możliwość finansowania samochodów od brokerów, które pochodzą z zagranicznych sieci dealerskich
- możliwość finansowania samochodu używanego (problematyczne w przypadku wynajmu)
- możliwość dłuższego finansowania
Leasing klasyczny – wady
- problematyczna sprzedaż bezpośrednio po wykupie
- wyższa wpłata własna (z reguły)
- dłuższy czas eksploatacji samochodu (co czasem może być zaletą)
Wynajem długoterminowy – zalety
- większa płynność finansowa przedsiębiorstwa (brak wpłaty własnej, często niższe raty)
- możliwość wymiany samochodu na nowy co 2-3 lata (korzyść wizerunkowa)
- możliwość rozłożenia pakietu serwisowego na raty
- brak problemów ze sprzedażą po wykupie
Wynajem długoterminowy – wady
- wyższa suma opłat (jeśli zdecydujemy się na wykup)
- brak możliwości finansowania niektórych ofert od brokerów
- w przypadku niektórych banków macierzystych marek samochodowych – brak możliwości negocjacji raty
I jeszcze na koniec mała porada, która choć trudna w implementacji i wymagająca wielu sprzyjających czynników, może znacznie ograniczyć koszty leasingu. Niektórzy producenci przewidują spore „rabaty flotowe” dla samochodów segmentu premium o dość podstawowym wyposażeniu i niezbyt mocnym silniku (na przykład manualna skrzynia biegów i dwulitrowy silnik diesla). W połączeniu z modelem samochodu który bardzo dobrze „trzyma” wartość rezydualną i wynajmem długoterminowym na 24 miesiące, pojawia się efekt „amortyzacji rabatu”. Ponieważ startujemy ze znacznie niższego poziomu względem ceny katalogowej, różnica do pokrycia między ceną fakturową a przewidywaną wartością na rynku wtórnym za dwa lata podzielona na raty jest znacznie niższa. Jakkolwiek niewiarygodne wydaje się to być, spotkałem się z jednym przypadkiem gdzie rata netto przy 0% wpłaty własnej wynosiła zaledwie 0,71% ceny katalogowej brutto!
Zapraszam do podzielenia się swoimi doświadczeniami z finansowaniem samochodu firmowego w komentarzach 🙂
Krzysztof B
9 września 2018 at 15:090,71%?!
U jakiego leasingodawcy otrzymałeś taki leasing i na jaki samochód?
Najlepsze oferty jakie znalazłem były w Volvo przez mLeasing na modele starszej generacji w okolicach 0.8%
Tomi
10 marca 2019 at 21:04Jak ma się wynajem dlugoterminowy dostawczaka a działalność gospodarcza zajmująca się transportem drogowym do 3,5t? Czy nie wiąże się to z wyższą rata ?