Jak wybrać nazwę domeny dla Twojej firmy?
Zastanawiasz się jaka nazwa domeny będzie najlepsza dla Twojej firmy? W tym artykule przedstawiam 3 proste porady które znacznie ułatwią wybór domeny dla Twojego przedsiębiorstwa.
1. Nie przesadzaj z długością nazwy
Na samym wstępie muszę złożyć pewne wyjaśnienia. Strona internetowa, którą właśnie teraz przeglądasz, ma wyjątkowo długą nazwę domeny. 19 znaków to zdecydowanie zbyt dużo. Zdecydowałem się na nią tylko ze względu na to, jak dobrze wpasowywała się w zamysł tego bloga.
Nazwy domen powinny być krótkie. W taki sposób wpasowują się w powszechnie przyjęty format i wyglądają profesjonalnie. Dodatkowo minimalizują ryzyko popełnienia błędu przy ręcznym wpisywaniu nazwy.
Nie znając tej zasady, wielu przedsiębiorców przy wyborze domeny ma tendencję do przepisywania niemal pełnej nazwy swojej firmy. Dla przykładu, posiadacz firmy „Serwis Samochodowy XYZ Jan Kowalski” może uważać za stosowną domenę: serwisxyzjankowalski.pl.
Tak długa nazwa domeny nie wygląda profesjonalnie, a przy ręcznym wpisywaniu zwiększa ryzyko popełnienia błędu przez potencjalnego klienta.
Znacznie lepszym rozwiązaniem byłaby domena serwisxyz.pl lub autoxyz.pl.
2. Unikaj polskich znaków i myślników
Przy wyborze domeny warto działać zgodnie z zasadą znaną z dyktowania adresów e-mail – wszystko razem. Osobiście uważam że człony nazwy domenowej oddzielone myślnikami nie prezentują się aż tak dobrze jak zapisane jednym ciągiem.
W teorii istnieje możliwość rejestracji domeny z polskimi znakami, na przykład różowożółty.pl. Takie domeny nazywa się domenami IDN.
Domeny IDN używane są bardzo rzadko. Nie przyjęły się jako standard i dla przeciętnego internauty wyglądają po prostu dziwnie.
3. Unikaj egzotycznych końcówek domeny
Końcówki nazw domen (pl, com, org, net i inne) nazywane są profesjonalnie rozszerzeniami domen.
Większość przedsiębiorców będzie optowało za domeną o rozszerzeniu pl. Jest to powszechnie przyjęty standard dla polskich przedsiębiorstw.
Niestety, przy próbie rejestracji może się okazać że wybrana przez Ciebie nazwa nie będzie dostępna jako domena o rozszerzeniu pl. Czy w takiej sytuacji warto zdecydować się na alternatywne rozszerzenie domenowe? Osobiście uważam że warto obstawać przy domenach o rozszerzeniu pl. Rozszerzenia typu net czy com po prostu nie są aż tak atrakcyjne dla polskiego przedsiębiorstwa.
Jeżeli Twoja firma prowadzi działalność o zasięgu lokalnym, możesz rozważyć rejestrację domeny lokalnej (na przykład nazwatwojejfirmy.poznan.pl lub nazwatwojejfirmy.waw.pl).
Zastosowanie rozszerzeń lokalnych może w niektórych przypadkach minimalnie przyczynić się do poprawienia wyników wyszukiwania strony internetowej w Google (dla fraz zawierających nazwę lokalizacji). Niemniej jednak, jeżeli zależy nam na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, konieczne będzie zastosowanie odpowiednich technik, nazywanych zbiorczym terminem „SEO”. Szersze omówienie tego tematu przedstawię w zbliżającym się wpisie na tym blogu.
Wybór domeny to tylko jeden z kroków na drodze do uruchomienia strony internetowej Twojej firmy. Jeżeli jesteś na etapie negocjacji z wykonawcą, polecam zapoznać się z innym wpisem na moim blogu: Strona internetowa Twojej firmy – 5 NIEZBĘDNYCH pytań do wykonawcy