strona internetowa firmy

Zanim zamówisz stronę internetową dla Twojej firmy

W tym artykule znajdziesz pięć praktycznych pytań które warto zadać przyszłemu wykonawcy strony internetowej Twojej firmy aby przekonać się o jakości świadczonych przez niego usług.

Zdecydowałeś się na założenie strony internetowej swojej firmy. To z reguły dobra decyzja. Zrealizowana poprawnie przyniesie wiele korzyści Twojemu przedsiębiorstwu. I właśnie tutaj pojawia się zagadnienie realizacji… Nie masz wiedzy technicznej potrzebnej do samodzielnego stworzenia strony internetowej, więc decydujesz się na skorzystanie z (mniej lub bardziej) profesjonalnej usługi.

Rynek oferuje wiele możliwości – począwszy od pracujących dorywczo hobbystów mających jakieś pojęcie o tworzeniu stron internetowych, poprzez zawodowych webmasterów a na agencjach interaktywnych zakończywszy.

Niezależnie od tego na czyje usługi się zdecydujesz, pojawia się problem – jesteś laikiem a terminologia związana z tworzeniem stron internetowych jest Ci obca, przez co nie jesteś w stanie stwierdzić czy webmaster któremu chcesz zlecić stworzenie strony internetowej jest dostatecznie kompetentną osobą. Chcesz mieć pewność że praca za którą zapłacisz będzie wykonana poprawnie, a nawet nie wiesz o co zapytać.

Tutaj przychodzę z pomocą – poniżej przedstawiam 5 pytań które obowiązkowo trzeba zadać webmasterowi przed złożeniem zamówienia.

1. Czy strona internetowa będzie responsywna? Czy będzie zoptymalizowana dla urządzeń mobilnych?

To prawdopodobnie najistotniejszy punkt rozmowy o nowej stronie internetowej. Ponad połowa odwiedzin stron (badanie Gemius) odbywa się przy użyciu smartfonów. Dlatego to bardzo ważne aby strona internetowa Twojej firmy mogła być wygodnie przeglądana na urządzeniach mobilnych.

Strony internetowe tworzone z tym zamysłem nazywa się mianem responsywnych (ang. responsive web design). Oznacza to że elementy strony zmieniają swoje rozmiary i wzajemne ułożenie tak aby dopasować się do małego wyświetlacza smartfona.

Na co zwrócić uwagę przy odbiorze wykonanej pracy? Sprawdź czy strona internetowa wyświetla się poprawnie na smartfonie, oraz czy nawigacja po podstronach jest wygodna. Co jeżeli dysponujesz tylko jednym telefonem – nie daje Ci to gwarancji że strona będzie wyświetlała się poprawnie na innych urządzeniach mobilnych.

Tutaj z pomocą przychodzą narzędzia zawarte w większości przeglądarek internetowych na komputer. W Chrome oraz Firefox wystarczy użyć skrótu klawiaturowego Ctrl+Shift+M aby przejść w tryb responsywnego layoutu. Następnie, z górnego menu wybrać urządzenie mobilne które będziemy symulować. Po dokonaniu wyboru, rozmiar okna się zmieni a strona się odświeży. Od tego czasu widzisz stronę taką, jaka będzie wyświetlana na ekranie wybranego urządzenia mobilnego.

Przy użyciu wspomnianego narzędzia, upewnij się że strona internetowa wyświetla się poprawnie na najpopularniejszych modelach smartfonów. Sprawdź czy wszystkie testy są łatwe do odczytania, czy elementy nawigacyjne (na przykład rozwijane menu) działają tak jak powinny.

2. Czy strona internetowa będzie wyposażona w system CMS?

Na początek wyjaśnijmy tę nazwę. System CMS to angielski skrót oznaczający system zarządzania treścią. Pozwala on na, jak można się domyślić, edytowanie treści strony internetowej.

Dlaczego to istotne? Wyobraź sobie że po pewnym czasie chcesz zmienić tekst widoczny na Twojej stronie internetowej. Może zmieniłeś numer telefonu, lub chcesz dodać kilka dodatkowych zdań o swoich usługach. Przy użyciu systemu CSM możesz to zrobić przez przeglądarkę, logując się do odpowiedniego panelu. Jeżeli Twoja strona nie posiada systemu CMS, w większości przypadków konieczny będzie kontakt z webmasterem i prośba o zmianę treści, co najpewniej będzie wiązało się z dodatkowymi kosztami.

3. Czy konta pocztowe będą miały poprawnie skonfigurowane: revDNS, DMARC, SPF oraz DKIM?

Te cztery skróty dla laika mogą równie dobrze być magicznymi zaklęciami. Co one oznaczają? To dość skomplikowane i nie aż tak istotne. Ważne aby były skonfigurowane poprawnie.

Jeżeli do Twojej strony internetowej zamawiasz konto e-mail we własnej domenie (o tym dlaczego warto napisałem w innym poście: ) na przykład jan.kowalski@nazwa-twojej-firmy.pl, musi być ono poprawnie skonfigurowane. W przeciwnym wypadku wiadomości które będziesz wysyłał do klientów mogą trafiać do SPAMu lub być całkowicie odrzucane. Jeżeli nawet wiadomość trafi do odbiorcy, to bez powyższych ustawień może ona być w inny sposób oznaczona jako mało wiarygodna. Dla przykładu: jeżeli zabraknie rekordu SPF lub DKIM, u odbiorcy mającego konto gmail wyświetli się znak zapytania obok nazwy Twojego maila oraz informacja o braku uwierzytelnienia wiadomości. Nie wygląda to profesjonalnie i definitywnie uderza w wizerunek Twojej firmy.

Jak zweryfikować konfigurację swojego konta e-mail?

No dobrze, skoro już mniej więcej wiesz dlaczego to aż tak ważne to zapewne zastanawiasz się jak sprawdzić czy Twoje konto pocztowe zostało skonfigurowane poprawnie? To dość proste i niewymagające wiedzy technicznej. Wystarczy skorzystać z darmowego narzędzia online takiego jak mail-tester. Procedura jest bardzo prosta. Wystarczy wysłać przykładowego maila na adres wskazany na pasku. Powinien on zawierać tytuł (tylko na potrzeby testu antyspamowego; może być to fraza w stylu „testuję nowe konto”) oraz treść (podobnie jak w przypadku tytułu; może być to jedno zdanie). Po wysłaniu maila z naszego konta, klikamy w niebieski przycisk i otrzymujemy informacje o konfiguracji naszego konta. Maksymalna ocena to 10 punktów i właśnie 10 punktów uzyskamy jeżeli nasi webmasterzy wykonali swoją pracę poprawnie. Jeżeli otrzymamy mniej niż 10 punktów, przyczyny będą opisane w niższej części strony. Warto w takim przypadku zapisać je i przekazać wykonawcy z prośbą o naprawienie konfiguracji.

4. Kto będzie właścicielem domeny?

Na pewnym etapie procesu przygotowania strony internetowej Twojej firmy, staniesz przed wyborem nazwy domeny pod którą będzie ona możliwa do przeglądania w przyszłości.  O tym jak wybrać domenę dla swojej firmy napisałem w innym wpisie: JAK WYBRAĆ. Po wybraniu odpowiedniej nazwy, konieczne będzie zarejestrowanie domeny. I tutaj pojawiają się dwie możliwości.

Rejestrujesz domenę samodzielnie

W tym przypadku umawiasz się z webmasterem na to abyś sam zarejestrował domenę. Procedura jest dość prosta. Na początku szukasz usługodawcy, który rejestruje domeny .pl. Na rynku jest ich sporo. Obecnie najlepsze oferty na rejestrację domeny .pl kosztują w granicach 10 złotych netto za pierwszy rok oraz 50 złotych rocznie za odnowienie. Gdy masz już zarejestrowaną swoją domenę, konieczne będzie przekierowanie jej na wskazane przez webmastera serwery nazw. Wystarczy zalogować się do panelu klienta Twojego rejestratora i wpisać przesłane przez webmastera wartości w dwóch polach.

Dzięki temu rozwiązaniu, to Ty masz kontrolę nad swoją domeną. Będzie to szczególnie przydatne jeśli z dowolnych przyczyn uznasz że nie chcesz dalej współpracować z dotychczasowymi twórcami Twojej strony internetowej.

Albo zlecasz rejestrację domeny wykonawcy

Jeżeli kompletnie nie czujesz się na siłach żeby zrobić to co opisałem wyżej, to może być rozwiązanie dla Ciebie. Po prostu dobierz wraz z wykonawcą odpowiednią domenę dla Twojej firmy i pozwól jemu zająć się resztą. Warto jednak zabezpieczyć się na wypadek zakończenia współpracy. W umowie definiującej warunki utrzymania strony internetowej powinien znajdować się zapis mówiący o tym, że w wypadku jej wypowiedzenia wykonawca zobowiązuje się dokonać cesji domeny na zleceniodawcę.

Dlaczego w ogóle mówię o utrzymaniu strony internetowej? Dlatego że samo przygotowanie strony internetowej oraz wykupienie domeny nie wystarcza. Domena to tylko nazwa zamieniana na adres serwera. To właśnie serwer przechowuje stronę internetową i udostępnia ją odwiedzającym. I tutaj przechodzimy do kolejnego pytania.

5. Ile będzie kosztowało utrzymanie strony internetowej?

Jak już wspomniałem, do działania strony internetowej potrzebny będzie jeszcze serwer. Utrzymanie strony internetowej na serwerze nazywa się także usługą hostingową czy hostingiem.

Warto mieć na uwadze iż wielu wykonawców istotnie zaniża cenę samego wykonania strony internetowej jednocześnie proponując bardzo wysokie koszty utrzymania.

Ile kosztuje hosting strony internetowej?

Hosting firmowej strony internetowej o przeciętnej funkcjonalności to wydatek w granicach 100 złotych netto rocznie. W przypadku rozbudowanych serwisów lub stron o szczególnie dużej popularności, ta cena będzie odpowiednio większa. Dla przykładu cena rzędu 50 złotych netto na miesiąc za utrzymanie prostej strony internetowej lokalnej firmy powinna już budzić wątpliwości.

Ile kosztuje własne konto e-mail?

Wraz z usługą hostingową, często oferowane są konta e-mail we własnej domenie. Dla przykładu względnie uczciwa opłata miesięczna za konto e-mail o pojemności 10GB to około 10 złotych netto na miesiąc.

Podsumowanie

Mam nadzieję że tym wpisem przybliżyłem nieco problemy które można napotkać szukając wykonawcy strony internetowej. Jeżeli masz jeszcze jakieś pytania lub chcesz podzielić się swoimi doświadczeniami, zapraszam do pozostawienia komentarza.

2 komentarze
  • Damian
    9 września 2018 at 15:02

    Dzięki za pomocny wpis!
    Na stronie internetowej swojej firmy miałem problem z kontami e-mail. Wszystko co pisałem do klientów lądowało w spamie. Administrator strony zapytany o to co przedstawiłeś w pkt 3 był poważnie zaskoczony 😀
    Pracujesz w branży IT?

    Odpowiedz
    • okiem_przedsiebiorcy • Autor •
      10 września 2018 at 18:33

      Cieszę się że mogłem pomóc 🙂
      Tak, pracuję w branży IT. Jestem full stack developerem.
      Pozdrawiam

      Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *